دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که تولید گاز در کشور در 5 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است مصرف آن 5/16 درصد رشد کرد.

سید رضا کسایی‌زاده مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام این آمار تاکید کرد: به رقم رشد بی سابقه مصرف در این مدت، اگر در زمستان امسال مصرف کنندگان الگوی مصرف را رعایت کنند، برای تامین نیاز کشور به گاز با مشکل مواجه نمی‌شویم.

وی از افزایش قیمت گاز برای 3 دهک بالای مصرفی خبر‌داد و گفت: براساس مصوبه دولت کسانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند با کاهش یارانه جریمه می‌شوند.

وی تأکید کرد براساس قانون بودجه سال جاری قرار بود 15 درصد به قیمت سال 83 افزوده شود که این امر در دولت تصویب نشد و اگر برخی مناطق گاز هزینه‌ مازادی براین اساس از مشترکان دریافت کرده باشند به آنان بازگردانده می‌شود.

به گفته کسایی‌زاده در بودجه سال جاری قیمت گاز 69 تومان در نظر گرفته شده است که از مشترکانی که مطابق الگو مصرف کنند 10 تومان دریافت می‌شود و مابقی این هزینه که 59 تومان می‌شود از خزانه دولت به شرکت گاز پرداخت می‌شود.

وی ترکیب رشد مصرف گاز در 5 ماه گذشته را برای بخش‌های مختلف شامل2/4 درصد رشد برای مصرف نیروگاه‌ها، 8/9 درصد رشد برای صنایع و 4/37 درصد رشد در بخش خانگی و تجاری و کارگاه‌های کوچک اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز  2طرح مهمی‌که در سال جاری به بهره برداری می‌رسد را طرح‌های پالایشگاه ایلام و خط لوله پنجم سراسری اعلام کرد که گاز فاز‌های 6،7 و8 را برای تزریق به ذخایر نفتی به آغاجاری منتقل می‌کند.

وی افزود: در هفته دولت بیش از 600 طرح به ارزش 4 هزارو 800میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی از جمله این طرح‌ها 16 شهر و 455 روستا  از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

وی همچنین از آغاز 272 طرح گاز رسانی به ارزش 3 هزار میلیارد ریال به همین مناسبت خبر‌داد.

کد خبر 30034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز